måndag 19 november 2012

Gräddbullar


Försökte mig på den nya baktrenden GRÄDDBULLAR i helgen. Blev inspirerad när jag så de vackra skapelserna på Malou Efter Tio. Det gick sådär. Kanske för att jag inte följde receptet. Tänkte inte ens på det när jag hittade ett annat, men det blev som sagt inte så bra så nästa gång tar jag receptet från Efter Tio. Om jag vågar prova igen. Det var framförallt svårt att få till chokladen snyggt tycker jag, men det blev goda i alla fall. Så har är receptet:

2 äggvitor
0,75 dl socker
0,5 tsk vaniljsocker
1,5 gelatinblad
Choklad att doppa i
Strössel
Smörgåsrån


  1. Gör rundlar av smörgåsrån med hjälp av kakform eller ett glas
  2. Lägg gelatin i blöt
  3. Vispa äggvita och socker till hårt vitt skum
  4. Tillsätt vaniljsocker
  5. Krama ur vatten ur gelatinet och värm i micron några sekunder så att det smälter. Rör ner i smeten
  6. Spritsa ut smeten på bottnarna och ställ i frysen ca 1 timma
  7. Smält chokladen och doppa gräddbullarna 
  8. Dekorera med strössel eller kokos
Här är receptet från Efter Tio som jag tänker testa nästa gång:

2 äggvitor
1,5 dl socker
Några droppar citron
300 gram choklad
2 msk matolja
0,5 paket Bragokex eller bottnar av smörgåsrån
Strössel eller kokos till garnering
  1. Vispa äggvitorna till ett fast skum. 
  2. Droppa ner citronen
  3. Häll ner sockret i en strimma. Vispa marängen glansig.
  4. Fyll en spritspåse och spritsa på mördegskakorna. Använd en rund tyll.
  5. Ställ i frysen en timma.
  6. Smält chokladen över vattenbad. Tillsätt oljan.
  7. Doppa topparna i chokladen. Ställ på galler, dekorera och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar