onsdag 6 juni 2012

Fru Jonssons Goda Kärleksmums




Det blev ganska kladdiga de här Kärleksmumsen och paniken var nära när jag såg hur chokladglasyren envis vägrade att stelna. En stund i kylen gjorde dock susen och de som blev över får bo i frysen. Perfekt att plocka fram om vi får oväntat besök i sommar. Det var de billigaste Kärleksmumsen jag bakat, men all riktig choklad i men definitivt de godaste. Orginalreceptet kommer från Leila Lindholm, men jag ändrade lite efter vad jag hade hemma.




Ingredienser till en plåt
5 ägg
4 dl strösocker
4,5 dl siktat dinkelmjöl
5 msk kakaopulver
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
300 g smör
2 dl vatten
150 g Odense Mörka Chokladknappar (1 påse)

Glasyr
2 dl vispgrädde
2 msk espresso
200 g 70% choklad
Kokosflingor till garnering


  1. Sätt ugnen på 225 grader (200 grader i varmluftsugn)
  2. Vispa ägg och socker poröst
  3. Blanda det torra ingredienserna nog. Jag ner siktar kakaon i mjölet för att undvika klumpar
  4. Smält smör och tillsätt vattnet i det smälta smöret
  5. Sikta mjölblandningen över äggsmeten och vänd försiktigt så att det blandar sig väl.
  6. Rör ner smöret i smeten
  7. Häll smeten på bakpapperklädd form (ca 40x30 cm) och strö chokladknapparna över
  8. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter
  9. Koka upp grädden. Tillsätt espresso och hackad choklad. Rör och låt chokladen smälta
  10. Låt glasyren svalna något och bred sen ut över kakan
  11. Strö kokos över och skär i fyrkanter när glasyren stelnat

2 kommentarer:

  1. Ljuvligt:) Det här är nog min favorit av alla kakor!

    SvaraRadera
  2. Ja, men visst är det gott. Min favorit bland mjuka kakor är dock morotskaka så det får det bli nästa gång:)

    SvaraRadera