söndag 20 maj 2012

Spisvärme

Jag är smått galen i kokböcker. Skulle vilja fylla ett helt bibliotek med dem i vårt hus. Älskar att krypa upp i soffan och bläddra i dem. Inspireras av vackra bilder och lockande smaker. Jag drömmer om att bli en fantastisk kock, där det alltid står en gryta och puttar på spisen och ett underbart surdegsbröd står på jäsning. När helst en gäst kliver över tröskeln till vårt hem, bjuden eller på spontanbesök vill jag ha något gott att bjuda på. Samtidigt har jag några envisa trivselkilon jag vill bli av med och jag har testat både LCHF och kaloriräkning i år. Mycket med LCHF tilltalar mig, annat inte. Kaloriräkning var ett utmärkt sätt att få upp ögonen för hur mycket jag stoppade i mig under en dag. Förutom min längtan att förlora lite vikt ska maten som lagas och dukas upp även passa övriga i familjen. Ibland känns maten som en nödvändigt måste, men det är inte så jag vill ha det. Jag kämpar på med att både lära mig mer om matlagning och att hitta nya spännande recept som passar mig och familjen. Efter helgens sockerchock får det bli en vecka med lite sockerdetox tror jag minsann och det får blir en stund i morgon med mina kokböcker för att hitta en passande meny för veckan. Någon mer än jag som följde Sveriges Mästerkock och smittades av Sigrids kärlek för matlagning förresten? Spisvärme! Jamen, det är ju SÅ det ska vara!


Spisvärme - mat med känsla : vinnare av Sveriges mästerkock 2012
Finns på Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar