lördag 26 maj 2012

Glassrån med mandel

Den varmaste dagen för i år envisades jag med att premiärgrädda egna glassrån. Oj, oj, oj vilken pärs det var. Gräddade så svetten lackade i pannan. Nästan tre timmar tog. Goda blev dem, men får jag inte en en bättre snits än så här lär det inte bli många fler omgångar gjorda. Åtminstone inte varma sommardagar! Hur de smakade? Ljuvligt om jag får säga det själv:) I original receptet (som jag hittade här) var det 3 dl vetemjöl, men jag bytte ut lite mot mandelmjöl för att jag ville ha lite mandelsmak på dem. Vet inte om det gjorde dem extra svåra att forma till strutar. 






Cirka 10 st


100 gram smält smör (avsvalnat)
1 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl mandelmjöl
1,5 dl vatten
1 tsk vaniljsocker



  1. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt vatten och det avsvalnade smöret
  2. Värm rånjärnet. Jag smorde det lite första gången, men sen behövdes det inte.
  3. Klicka på ca 1 msk smet. Lägg ihop järnet och grädda 2-3 minuter på var sida.
  4. Forma rånen omedelbart. De stelnar snabbt som ögat!









2 kommentarer:

  1. hej där jag har oxå börjat göra rån men det är svårt att veta vilken värme man ska ha på plattan. Har du nåt tips....själv har jag närmare 2 msk smet och ca 3 minuter i järnet med en vändning under tiden.//Ylva

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blev goda! Kommer inte riktigt ihåg värmen. Bara att det tog låååång tid. Höll på i flera timmar och har inte vågat mig på igen men ska absolut testa igen. Fick tips om att det finns ett speciellt verktyg att använda när man rullar ihop dem. Typ som en pincett. Återkom gärna om du har något bra tips.

      Radera