tisdag 15 maj 2012

Ekologisk mat

Häromdagen läste jag ett inlägg om Ekologisk Mat hos en klok bloggerska. Visst det kostar kanske en extra slant, men visst är det värt det. Vi har sedan länge valt ekologiskt socker, mjöl, mjölk, bananer, bregott och ägg. Visst kan det vara så att alla inte tycker sig ha råd. Lägger inte några värderingar i det. Själv tror jag att vi skulle kunna minska matkontot dramatisk och ha möjlighet att välja ännu mer ekologiskt än vi gör nu. Varje vecka (ja, eller månad i alla fall:-/) när jag rensar kyl och frys är det alltid något som slängs. Snacka om resursslöseri. Dessutom skulle både jag och maken må bättre av att dra ner på det där goda vi köper hem, men egentligen inte behöver. Ska göra mitt bästa för att bättre mig med matutgifter och samtidigt välja mer ekologiskt och närproducerat.

En sak undrar jag dock lite över. Ska man alltid välja de ekologiska alternativen om de finns. Igår köpte jag frusen spenat. Den ena var icke ekologiska men skördad i Sverige och den ekologiska var skördad någonstans i Europa. Valde då den Svenska med tanke på transportvägen den andra troligen gjort. Hur skulle ni ha gjort?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar