tisdag 29 maj 2012

Bakad Potatis med Kyckling och Currysås

Har minskat ner på potatis i min kost radikalt, men nu äter vi ur kylskåpet och då hittade jag två bakpotatisar. I frysen hittade jag några överblivna tillagade kycklingklubbor och då kändes currysåsen given. Ska dock villigt erkänna (eftersom jag lovat att bjuda även på mina mindre lyckade försök i köket) att currysåsen smakade sådär. Lite fadd i smaken liksom. Curryn kan inte vara för gammal i alla fall sa jag så mycket curry som vi använder, men ack så fel jag hade. Dryga året för gammal var den och därmed skyller jag allt på curryn och kocken går fri. Sen hade det varit grymt gott med lite riven ost och en klick smör också men de kalorierna hade inte Fru Jonsson utrymme för idag. Några klyftade cocktailtomater hade varit gott både för smak och syn också, men det hade vi inte några.

2 port

2 bakpotatisar
200 g kyckling kött (ca 6-7 klubbor)
1 dl créme fraiche
180 g purjolök
Curry (ca 1/2 msk)
Salt & Peppar

Ca 570 kalorier (enligt appen ShapeUp)



  1. Gör lite hål i potatisarna med en gaffel. Tillaga i micron 10-15 minuter och sen 5 minuter i ugn på 200 grader (skalet blir bättre då tycker jag)
  2. Blanda créme fraiche, curry, salt och peppar och kontrollera gärna Bäst Före-datum på curryn :)
  3. Ta bor skinnet på kycklingen och pilla bort köttet från benen. Hacka i bitar
  4. Skär purjolöken i tunna skivor. Skölj noga
  5. Fräs purjolöken så att den blir mjuk. Tillsätt kycklingen på slutet så att den blir varm
  6. Lägg upp och servera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar