torsdag 8 december 2011

Stekt kolja m potatis och krämiga grönsaker

Nu är det snart lunchdags och jag har en riktigt mumsig matlåda som väntar i kylen om jag får säga det själv. Gårdagens middag blev bland det bästa jag någonsin lagat och nej, älskling jag har inte använt någon kokbok. Det är tydligen fusk enligt maken. Orginalreceptet och matvarorna kom med Linas Matkasse i måndags, men eftersom barnen inte gillar varma grönsaker samt att det fanns kålrot, vitkål och purjolök i kylskåpet som desperat pockade på uppmärksamhet bestämda jag mig för att våga mig på en improvisation.

4 port
600 g kolja
Ströbröd
600 g potatis
En liten kålrot
1 liten bit vitkål
1/2 purjolök
1 morot
1/2 kruka persilja
1 dl grädde
1 dl créme fraiche
1 dl mjölk
Smör
Salt och peppar


  1. Skala kålrot och potatis. Skär i bitar och koka mjuka i lättsaltat vatten.
  2. Strimla vitkål och purjolök. Skär en morot i bitar. Koka i lättsaltat vatten knappt fem minuter.
  3. Skär fisken i bitar. Salta. Vänd i ströbröd. Stek i smör i stekpanna ca 2 minuter på varje sida.
  4. Mosa potatis och kålrot med potatisstöt direkt i kastrullen. Tillsätt mjölken. Smaka av med salt och peppar.
  5. Värm vitkålsblandning tillsammans med grädde och créme fraiche. Smaka ev av med salt och peppar. 

Servera tillsammans med en sallad eller som vi med paprika eftersom vi ändå hade det hemma. Det är bästa tipset för att få i barnen grönsaker. Skär i stavar och låt dem äta med händerna. Faten brukar länsas hemma hos oss. En enkel och snabb måltid och man bortser från att potatisen ska skalas, men är skalet fint kan man ju hoppa över skalningen och äta upp det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar