måndag 24 oktober 2011

Müsli

I morse var det dags att göra ännu en laddning müsli. Jag brukar variera den efter vad som finns i skafferiet, men ungefär så här brukar jag göra:

Sätt ugnen på 175 grader

Blanda de torra ingredienserna:

(OBS! Måtten är inte exakta och det är inte så noga)

6 dl fiberhavregryn
6 dl dinkelflingor
2 dl solroskärnor
1 dl linfrö
1 dl kokkos

Häll över:

1 dl rapsolja
1 dl flytande honung
1 dl vatten

(Mängden honung och olja kan minskas lite om man önskar)

Blanda allt väl och häll upp i långpanna (lägg i ett bakplåtspapper först). Rosta sen i ugnen ca 20-30 min. Håll koll och rör om då och då för att undvika att müslin bränns. Ett tips är att ställa plåten ganska långt ner i ugnen. Då är risken att bränna både sig själv och müslin mindre. Tro mig! Jag har lyckats med båda. Idag blev resultatet dock perfekt.

När müslin svalnat är det gott att blanda i lite torkad frukt. Min nya favorit är tranbär, men idag upptäckte jag till min fasa att de innehåller 39 % tillsatt socker. Får leta ett annat alternativ till nästa gång.






Jag brukar äta min müsli tillsammans med naturell yoghurt och toppa med frusna blåbär. Mums!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar