onsdag 5 oktober 2011

Laxpudding

Det här receptet hittade jag i "Vår kokbok". Faktiskt andra kvällen på raken jag lyckades med en för oss ny maträtt. Idag backade båda barnen på maten. Morfar som var på besök tyckte också att det var gott. Nästa gång ska jag göra en sallad på färsk bladspenat till, men det blev ett litet missförstånd när maken åkte och handlade sist. Han hade köpt fryst spenat och den skippade jag. Får bli spenatsoppa nästa vecka istället.

Skriver receptet ur minnet och jag gjorde inte exakt som orginalet:

4 port

8 potatisar i tunna skivor (om de är är kokta går det så klart fortare i ugnen men jag använde råa)
300 gram rimmad lax
1 gul lök (i tunna skivor)
0,5 dl dill

Äggstanning
3 ägg
4 dl mjölk
salt och peppar

Smörj en ugnsfast form. Lägg hälften av potatisen i botten. Fortsätt sedan med lax, lök och dillen. Avsluta med resten av potatisen. Häll över äggstanningen. Gratinera i ugn ca 60 min om potatisen är rå.

Lätt som en plätt faktiskt. Även för en köksnovis som mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar